جداسازی مصالح مرغوب روسازی از مصالح نامرغوب بستر

استفاده از ژئوتکستایل به عنوان جدا‌کننده ذرات ریز دانه از درشت دانه و نیز جداسازی بستر نامرغوب از مصالح روسازی، در احداث جاده بسیار رایج و مرسوم می‌باشد. اهمیت نقش جداسازی ژئوتکستایل در جاده‌سازی به این دلیل می‌باشد که با جلوگیری از اختلاط مصالح ریزدانه در داخل مصالح درشت دانه از به هدر رفتن مصالح ریزدانه و کاهش خواص مقاومتی مصالح درشت دانه جلوگیری می‌کند. همچنین در مورد عبور جاده از مناطقی با خاک‌های سست، این محصول از اختلاط مصالح مرغوب با بستر نامرغوب و هدر رفتن مصالح جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب علاوه بر کاهش مصالح مورد نیاز، عمر مفید راه‌ها هم افزایش می‌یابد. در زیرسازی خط آهن و باند فرودگاه نیز می‌توان از نقش جداسازی آن بهره برد.

نقش ژئوتکستایل‌ها در راهسازی

با حذف عملیات خاکبرداری اضافه و کم شدن حمل خاک بستر هزینه‌ها کاهش می‌یابد و همچنین استفاده از مصالح موجود و کاهش تخریب به محیط زیست با کاهش خاکبرداری،خاکریزی و تراکم خواهد شد.

احداث مسیر دسترسی با استفاده از ژئوتکستایل

( این متریال به عنوان روش دوستدار محیط و جاگزین تثبیت خاک هستند)

جداسازی و تقویت

زهکشی در دیوارهای حائل

کنترل فروچاله‌ها

از دیدگاه مهندسی زمین شناسی، فروچاله‌ها فرورفتگی سطح زمین در اشکال بیضی و کروی دارای دیواره های با شیب تند هستند که در اثر گسیختگی لایه های سطحی ایجاد می شوند. نزديكي اين فروچاله‌ها به پروژه‌هاي راه و ابنيه موجب مشكلات و نگراني‌هاي متعدد در كوتاه مدت و بلند مدت مي‌گردد.

ژئوگریدهای خاکی دو سویه با توجه به مقاومت بسیار بالا، توزيع تنش و از بين بردن تمركز تنش‌هایی که دارند، به منظور کنترل فروچاله‌ها عملکرد بسیار مطلوبی دارند.

همچنین جهت جداسازي و زهکشی آب‌های سطحی نیز از ژئوتکستایل‌هاي ژئوفام استفاده می‌شود.

زهکشی مناسب و فیلتراسیون و تخلیه آب

استفاده از ژئوتکستایل و ژئوکامپوزیت علاوه بر تقویت خاک منجر به عدم ورود ریزدانه به درشتدانه می‌گردد و عملکرد زهکشی و فیلتراسیون را بهبود می‌بخشد.

 

 زهکشی افقی روسازی راه

 زهکشی افقی روسازی راه

کاربرد ژئوتکستایل در تونل (در مسیر راه و مترو)

در تونل‌ و بسیاری از دیگر سازه‌ها از ژئوممبران به منظور آب‌بند کردن آن در برابر آب و رطوبت استفاده می‌شود. همچنین برای  محافظت از ژئوممبران در مقابل انواع صدمات فیزیکی از ژئوتکستایل استفاده می‌شود.

کاربرد ژئوتکستایل در تونل (در مسیر راه و مترو)

دسته‌ها: موارد کاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

2 × 1 =